donderdag 3 juni 2010

Brocantehuis Veendam

Maandagavond zijn mijn buurvrouw Sandra, haar collega en ik naar Brocantehuis Veendam geweest. De eigenaren kwamen net dat weekend terug van een bezoek aan Duitsland met allerlei mooie spulletjes en wij mochten een blik werpen op al het moois. We werden hartelijk ontvangen door Ans, de eigenaresse van deze grote winkel met veel brocante, antiek en lifestyle artikelen. Je hebt ogen tekort tijdens het struinen door de verschillende ruimtes. Zelf na een derde ronde zie je nog steeds spulletjes die je echt niet eerder hebt ontdekt. Een aanrader voor iedereen die eens Oost-Groningen bezoekt.
Met z'n drietjes hebben we behoorlijk wat leuke dingetjes aangeschaft, en we verlieten helemaal opgetogen de winkel. Het tafeltje wat bij de uitgang stond en wat ik niet heb gekocht bleef echter in mijn hoofd rondspoken. Ans en Jaap waren zo vriendelijk na een e-mailtje deze even voor ons te reserveren tot vanavond. Na een korte keuring van Rick hebben we deze meegenomen. Ik had er diverse plekken voor in mijn hoofd, maar toen we thuiskwamen en we hem even ter gemak neerzetten in de hal bleek deze daar gewoon te horen!


Tafel en plukmand van Brocantehuis Veendam, Emaille kan van IKEA,
Prachtige shawl en metalen hartjes slinger van Tierlantijn



En gelijk even het oude kookboek erbij gezet wat ik in Orvelte heb gekocht. Hoe hilarisch is de naam... "Het nieuwe kookboek"! Het boek is uit 1922 en de sch's ("vleesch") vliegen je om de horen. Er staan recepten in die vreselijk klinken (denk aan gekookte komkommer gevuld met vleesch...) , recepten die je nog totaal niet zou verwachten (nasi goreng) en recepten die ik zéker uit ga proberen (Deensche rijst).



_____________


Naar aanleiding van deze post maar eens dit recept geprobeerd. En inderdaad het is erg lekker!
Een heerlijk gerecht voor op een zwoele zomeravond. Wij hebben er vers stokbrood bij gegeten met zelfgemaakte kruidenboter. Vergis je niet, deze salade is machtiger dan je denkt.
Tahin (tahini/sesampasta) kun je bij de meeste natuur/reformwinkels kopen.



Rode koolsalade met tahin

250 gram rode kool, heel fijn gesneden
2 eetlepels tahin
1 eetlepel olijfolie
2 eetlepels citroensap
1 eetlepel creme fraiche
2 eetlepels water
zout, peper
om te garneren, optioneel: verse koriander en geroosterde pijnboompitten

Meng de tahin, olie, citroensap, creme fraiche en water tot een gladde saus. Meng samen met zout en peper door de kool. Laat een uurtje intrekken.

Garneer voor het serveren met pijnboompitten en verse koriander.

5 opmerkingen:

  1. Wat een super leuk tafeltje, die hóórt gewoon in je hal te staan...dat zie ik zelfs nog hi hi! Goed dat je nog achter aan bent gegaan, ik vind het heel erg mooi!

    Nog een fijne avond! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er goed uit, het tafeltje en het recept. Jammer dat ik hier geen natuurwinkel weet te vinden ben wel in voor iets nieuws.
    Ik wens je een fijn en gezellig weekend,
    Groetjes Madelon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke aankopen Dani en dank je wel voor het recept!!!mooie foto's genomen!

    fijn weekend
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig tafeltje en hij staat heel mooi in de hal. Ook de plukmand is heel mooi.
    Geniet van deze prachtige aankopen.
    Fijne zondag.
    Zomergroet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je weer even bij me hebt gekeken , zal ook even op jouw blog rondneuzen maar ga eerst even schrijven dat ik het tafeltje zo mooi vind.

    Veendam is voor ons ook nog wel te doen , ga ook eens in dat brocantehuis kijken .
    fijne avond nog , groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis