vrijdag 8 oktober 2010

Bospaddenstoelensoep

Eigenlijk ben ik helemaal geen soepenmens, maar sinds ik ze zelf klaar maak en weet wat er allemaal in gaat en ik ervoor kan kiezen er dingen uit te laten ga ik soepen steeds meer waarderen. Dit recept voor bospaddenstoelensoep vonden zowel Rick als ikzelf echt enorm lekker. Dus een aanrader, zeker voor deze herfstige dagen.


Bospaddenstoelensoep
1 ui
1 teentje knoflook
scheutje olijfolie
250 gr champignons
1 eetlepel bloem
1 liter groentebouillon
scheutje melk
250 gr bospaddenstoelen naar keuze (bv oesterzwammen, schiitake, portobello)
zout en peper

voor de croutons:
2 sneetjes witbrood
1 teentje knoflook
olijfolie

Ik maak eerst de croutons: eerst de sneetjes witbrood ongeveer 2 minuten in de broodrooster (niet te bruin laten worden). Dan is vierkantjes snijden. In een koekenpan olijfolie verwarmen en hierin een teentje knoflook persen. Bak hierin de croutons tot ze mooi goudbruin zijn.

Snijd de ui en het teentje knoflook fijn. Doe de olie in de pan en bak de ui en de knoflook zachtjes tot de uistukjes glazig zijn. Snijd de champignons in stukjes en doe ze ook in de pan. Laat alles lekker bruin worden.. Doe een eetlepel bloem in de pan en daarna de groentebouillon en de melk. Laat het geheel ongeveer 10 minuten pruttelen. Pureer de soep en breng eventueel op smaak met zout en peper.

Scheur intussen de bospaddenstoelen in stukjes en bak ze in een hete pan op hoog vuur.
Verdeel de soep over kommen en doe de gebakken bospaddenstoelen boven op de soep.

Serveren met de knoflookcroutons..(houd er een paar apart, zodat die nog lekker knapperig blijven).
Eet smakelijk!



Dit recept komt uit een boek die ik afgelopen maand heb gekocht: Koken in McDonald's Kitchen, lekker eten zonder vlees en vis. Ontzettend leuk boekje vol met afwisselende recepten, leuke tips en extra informatie over producten en ingrediënten. En erg leuk geprijsd (­EUR 7,90)!

14 opmerkingen:

  1. mmmh, your soup looks so delicious!!!!!!
    Have a wonderful weekend,
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Dani,

    Dit klinkt heerlijk! Ik ga het weekend uitproberen!

    Lieve groet, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er lekker uit. Een soepje op zijn tijd vind ik heerlijk, maar mijn meiden zijn niet zo soeperig...dan maak je het toch minder snel klaar!

    Een fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me lekker! Hier wordt door iedereen paddestoelen geplukt maar ik vind dat toch maar eng,. ben toch bang dat er een verkeerde tussenzit.

    Op mijn blog heb ik ook een giveaway

    http://busybeefree.blogspot.com/2010/10/bloctoberfest-and-giveaway.html

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt goed een echte Herfstsoep!!

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wat goed dit recept. Ben ook geen soep mens maar heb nog paddenstoelen in de vriezer liggen. Frankrijk kent een super goed diepvrieswinkel met zeer hoge kwaliteit diepvriesproducten! Vandaar :)
    En die waren aan het wachten op "het" recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een lekker soeppie......heerlijk.....fijn weekend meis.....liefs Ria......

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk lijkt me deze soep. Ik maak ook vaak allerlei soepen. Vaak van gepureerde groenten. Dan heb je alvast veel vitaminen binnen:-)
    Goede tip van dat boekje. Wij eten ook heel weinig vlees en dan zijn lekkere recepten altijd welkom!
    Fijn weekend,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ziet er heerlijk uit, Dani !
    Ik eet graag soep, heb gisteren nog een grote pot pompoensoep gemaakt.
    Fijn weekend,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekker! Probeer ik zeker uit!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ohhhh lekker!!!!!
    Groetjes from Germany Susi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mmmmm en hij ruikt ook zo lekker ;)
    Ik maak eigenlijk (bijna) nooit zelf soep, misschien toch maar weer eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoor in huize hoorn des overvloeds....altijd de reactie's.......mmmm...lekker soepje...
    Heb voor de meeste soepbereidingen geen vast recept en kook graag uit de vrije hand en op het gevoel.
    Soms zijn de ingrediënten in recepten zó karig en dan weer teveel naar mijn zin.

    Net wat jij schrijft,soepje a la Dani, helemaal naar je eigen wens en smaak.

    Wij aten vorige week in Bakkeveen nog een voortreffelijk soepje in De Slotplaats,de paddenstoelen waren geplukt op het eigen landgoed.

    Denk dat er hier vanavond ook paddestoelen in de soep gaan.

    Leuk kookboek trouwens...ik bladerden even bij Bol.com;-)

    Zonnige zondag!
    Lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ooh Dani dit lijkt mij een heerlijke soep!
    Ik ga hem dan ook maken hoor! Ik ben gek op bospaddestoelen en dit is weer eens wat anders dan de algemene soepen!
    heerlijk!
    fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis